Gouden regel in de fotografie is nog altijd dat de fotograaf de foto maakt en niet de camera.
Hieronder leest u waarmee ik fotografeer en de motivatie hoe ik tot de keuze gekomen ben.

     

Canon EOS 5D Mark III

Het toestel dat lange tijd als het absolute werkpaard van Canon omschreven werd. Inmiddels is de EOS 5D Mark IV op de markt gebracht als opvolger voor deze Mark 3, maar de verschillen in de toestellen zijn voor mij niet dermate groot dat ik overweeg om dit fijne toestel te vervangen voor de nieuwste versie.
Nadat deze body erbij gekomen was, werd dit ook meteen mijn werkpaard. Net zoals de 7D is deze body ook stof- en spatwaterdicht (wat een voordeel is bij urbex- en natuurfotografie).
Hoewel het dynamische bereik van de sensor niet het grootste pluspunt is, is de signaal-/ ruisverhouding nog steeds goed. Ergonomisch zit de camera prima in elkaar en de bouwkwaliteit is zoals je van een professionele body mag verwachten: degelijk.
De body wordt door mij gebruikt in combinatie met de firmware van Magic Lantern, waardoor sommige werkprocessen behoorlijk vereenvoudigd worden en de camera meer mogelijkheden heeft als met de standaard firmware van Canon.

 

Canon EOS 7D

Na een aantal jaren gefotografeerd te hebben met de EOS 400D, werd het tijd voor een opvolger, waarbij ik meer focuspunten wilde hebben, een grotere snelheid en een body die tegen neerslag of druppels kon. De keuze is toen gevallen op de Canon EOS 7D, die toen nog niet zo lang verkrijgbaar was. De body heeft inmiddels zo'n 40.000 clicks gemaakt en heeft er nog velen tegoed. Door de crop-factor van 1.6 is deze body inmiddels het vaste maatje van de EF 70-200 mm f/4L IS USM geworden. Die combinatie is -voor het soort fotografie waarmee ik mij bezig houd- een sterke combinatie. De camera werd ooit gepresenteerd als "de camera voor sportfotografie" omdat hij beschikt over een snelle en nauwkeurige autofocus die snel bewegende onderwerpen prima kan volgen.
De body werd lang gebruikt als enige body en ingezet onder allerlei omstandigheden, van bruidsreportages tot urbexfotografie. De prestaties van de camera zijn -mits je niet boven de ISO 800 gaat- prima. Daarboven treedt er snel meer ruis op, maar tot ISO 1600 blijven de foto's goed te corrigeren en is het eindresultaat voor mij prima. Op pixelniveau kun je vanalles en nog wat vinden over camera's, maar uiteindelijk gaat het om de foto die op het beeldscherm of uit de printer komt.

 

EF 17-40mm f/4L USM

Gelukkig had ik al snel door dat investeren in objectieven zich eerder in kwaliteit terug betaald dan een body. Hoewel deze lens niet het groothoek bereik had, waaraan ik soms behoefte had, kreeg deze lens de voorkeur boven een lens uit de EF-S serie. Het is de goedkoopste en lichtste lens uit de L-serie van Canon, maar daarvoor krijg je heel veel kwaliteit voor relatief weinig geld. Goed, de scherpte aan de randen van de foto laat een klein beetje te wensen over, maar daarvan heb je bijvoorbeeld op een APS-C sensor geen last. Scherpstellen gaat snel en geruisloos dankzij de USM in het objectief. Het objectief is het scherpst tussen f/8 en f/11, maar vanaf f/5.6 is de scherpte al behoorlijk goed.
Het geringe gewicht van dit objectief is voor mij een groot voordeel, want dit soort objectieven zijn vooral iets voor landschappen en fabriekshallen. Laat dat nu de dagen zijn dat ik de hele dag met de camera en objectief rondloop en zie waarom de keuze niet gevallen is op de (2x zo dure) f/2.8 versies met een kleiner zoombereik. Het geringe kwaliteitsverschil in foto's is voor mij evenmin een rechtvaardiging voor het grote prijsverschil.

 

EF 24-105mm f/4L IS USM

Jarenlang een van de meest populaire objectieven uit de L-serie. De reden daarvoor is simpel: de prijs/ kwaliteitsverhouding van deze lens is niet te evenaren en in combinatie met de EOS 5DMK3 een heerlijk duo. In tegenstelling tot de EF 17-40mm f/4 beschikt dit objectief over een IS, waardoor trillingen bij langere sluitertijden door het objectief worden opgevangen. Deze functie maakt het mogelijk om zeker 2 stops langere sluitertijd te kiezen, zonder dat er bewegingsonscherpte in de foto's ontstaat. De kleurweergave van de lens is prachtig, vervorming en Chromatische Aberratie blijven binnen de perken en de lens is met 670 gram ook niet te zwaar.

 

EF 70-200mm f/4L IS USM

Niet de langste, zeker ook niet de dikste, maar wel een prima zoom met een bereik waarmee ik prima uit de voeten kom. Van alle 70-200 objectieven die Canon in de collectie heeft is dit de verstandigste en beste keuze (tenzij je persé die één stop diafragma extra nodig hebt omdat je veel onder slechte lichtomstandigheden fotografeert): de bouw- en beeldkwaliteit van dit objectief is prima, het heeft een Image Stabilizer waardoor je twee stops extra over het gehele zoombereik extra hebt. Net als de andere objectieven waarover ik beschik, is deze lens ook een lichtgewicht voor zijn klasse.
Door zijn kleur, zeker in combinatie met de bijgeleverde zonnekap, is het geen lens waarmee je onopvallend foto's maakt op straat of in een menigte. Het is wel een objectief dat ragscherp is, mooie kleuren en mooi bokeh voor een zoom, waardoor je het onderwerp op een foto prima eruit kunt laten springen.

 

EF 100mm f/2.8 Macro USM

Het enige objectief dat uit de L-serie is, maar wat bouwkwaliteit en optische eigenschappen betreft, doet dit objectief nauwelijks onder voor zijn broer met het rode randje. De weathersealing ontbreekt bij dit objectief, maar bij regen en ander slecht weer is macro-fotografie toch al nauwelijks te doen, dus dat was geen probleem. De (terecht) lovende kritieken die dit objectief overal krijgt en de foto's die ik ermee maak, bewijzen dat deze macro een hele goede keuze was, rekening houdende met het prijsverschil tussen deze en de L-lens.

 

Canon Speedlite 420EX

Omdat het nu eenmaal bij een foto-uitrusting hoort en je onder sommige omstandigheden nu eenmaal een flitser nodig hebt. Zelf maak ik maar zelden gebruik van flitsers, dus werd dit een beetje het sluitstuk op de begroting, hoewel ik dat ding al heel lang in mijn bezit heb. De flitser doet gewoon goed wat hij moet doen, al is het zeker niet de sterkste en modernste flitser uit de Speedlite serie van Canon. Als ik de flitser gebruik, gaat er meestal meteen de Stofen Omnibounce op of flits ik indirect, maar ik blijf geen fan van flitsen vanaf de camera.

 

Filters en statief

Om wat creatief bezig te zijn, wat hinderlijk licht weg te filteren of gewoon om de buitenste lens van het objectief te beschermen tegen invloeden van buitenaf, gebruik ik filters van B+W, waaronder:

  • B+W Digital MRC Nano XS-Pro UV filter (67 en 77 mm);
  • B+W Circulair Polarising HTC MRC Nano XS-Pro Digital (77 mm);
  • B+W ND 1000x (110) MRC F-Pro (77 mm).

Het statief is een Manfrotto MT290XTC3 Carbon Fiber met MHXPRO-BHQ2 balhoofd, inclusief snelkoppelingen voor beide body's.

Om alles te vervoeren gebruik ik een kleine Lowepro rugzak en in de auto heb ik het Nanuk 935 koffer om alles veilig te vervoeren.